torsdag 13 januari 2011

1984


Jag var hos min mormor mycket när jag var liten. Där bodde även min morbror Hasse från och till och på dagarna när han jobbade botaniserade jag i hans "pojkrum". Där fanns travar med Buddy Longway album och helt annan musik än den morsan och farsan spelade hemma.

Där lyssnade jag sönder "Tonårsdrömmar" med Noice och plöjde igenom otaliga blandband.

På ett av de där blandbanden fanns en låt där sångaren skrek: "...Per får en känga på kuken". Det bör ha varit 1984. Jag var 6 år.

Världsomvälvande.

Idag vet jag att det var Ebba Grön med låten "Hat & blod".

1984 var hårdrockens år. Twisted Sister släppte "Stay Hungry" och den blåste av mig huvudet. Jag hörde "I wanna rock" på radion och fattade ingenting. Efteråt letade jag febrigt igenom min kassettsamling i hopp om att hitta låten där. Jag tänkte att så jävla många låtar kan det väl inte finnas, den måste vara med på någon av kassetterna som farsan spelat in åt mig.

Efter en stunds letande hittade jag en låt som i min outvecklade hjärna var snarlik.

Äntligen!!!

Sångaren rabblar i versen, call & response i refrängen och någon spelar elgitarr.

Det tog ett par veckor innan jag förstod att det inte alls var "I wanna rock" utan "Get off of my cloud" med The Rolling Stones.

Verkligheten var enklare att greppa på den tiden.
När all musik i hela världen fick plats på 3 kassettband.

Soundtrack:




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida